פיאט, פרארי, לנצ'ה: הוראות שימוש…….

כשנחתתי באיטליה, הכבישים נראו לי יותר כמו מסלולי נחיתה והמראה מאשר כבישים. האיטלקים טסים!!!! ובניגוד לכל ההאשמות, הם נהגים נהדרים. נוסעים מהר אך מכבדים זה את זה ונותנים להשתלב בתנועה.באיטליה עד לפני כמה שנים כל חוקי התעבורה היו בגדר המלצה בלבד. חניה נחשבה "המקום הכי קרוב שאפשר להשאיר את המכונית מנקודת היעד". חניות כפולות ומשולשות הן החוק ולא שום דבר אחר. קבעת עם חברים לשתות קפה בבאר? יש מכוניות שחונות בדיוק ממול? יופי, נצטרף אליהן. לוח ההילוכים על ניוטרל לאפשר למי שיכול להזיז את מכוניתך מבלי להפריע לך בפגישה וכולם מאושרים. מדרכה רחבה? כולם חיים עליה בדו קיום . מכוניות שחונות בצורת אידרת דג והולכי רגל שמסתפקים במטר שנשאר מהמדרכה.

יש רחוב קטן בשכונה שלי בו נמצאים כעשרה בינייני מגורים ללא חניון מתחתם. ברחוב הזה אי אפשר לעבור אחרי 8 בערב ולפני 8 בבוקר. הדיירים חונים לכל אורך הרחוב, שורות שורות בפאזל אותו רק הם יודעים להרכיב ולפרק. יש בין כולם הסכמה מוחלטת ומי שחנה בתוך הסבך יודע שיוכל להשתמש במכוניתו רק למחרת כשאלה שחוסמים אותו יפנו את הדרך.

לפני כמה שנים הדברים השתנו מעט. משטרת התנועה החלה לאכוף יותר את חוקי התנועה והציבה יותר ויותר מחסומי ביקורת. גם החניה נוסח פאזל נאכפה ומכוניות שיטור עם מצלמה עוברות באיטיות ברחובות המועדים לפורענות ומצלמות את כולן. גם שיטת הניקוד שהונהגה לפני כעשור גרמה לנהג האיטלקי לחשוב פעמיים לפני שהוא יוצא לדרך ללא חגורה, עם הפלאפון ביד וחמישה חברים בכיסאות האחוריים כי לא היה להם איך להגיע הביתה ….. כולם חגורים (כמעט) ורק בשל הפחד מדו'ח התנועה הם יכבדו את החוקים.

צידי המדרכות צבועים צהוב לדיירי האיזור או תכלת לכל השאר תמורת תשלום. ישנם מקומות חנייה לנכים ולאחרונה ניתן למצוא שלט על כל מקום חניה כזה האומר שבמידה ושוטר תנועה מוצא מכונית ללא תו נכה חונה בחניית נכים, בנוסף לקנס פרטי בעל הרכב ישלחו מייד למס הכנסה לבדיקה יסודית……. מפחיד. במיוחד את האיטלקים….

עד לפני כ6 שנים מילאנו היתה נגישה כולה לכל סוגי הרכב. מרכז העיר הוא סבך של סימטאות צרות המתעקלות בין פיאצות קטנות ובנינים מפוארים מהמאה הקודמת, נוסח ג'נרלי בירושלים למי שמכיר. .המילנזים משתמשים לרב באופנועים וקטנועים. קל לתמרן בין המכוניות, להכנס לסימטאות וכמובן להחנות בקלות איפה שרוצים. בזמנו בכל פיאצה עמד הסדרן לחנייה והרכיב פאזלים לא הגיוניים עם המכוניות שהשאירו אצלו (עם המפתחות כמובן….) לאט לאט הדברים השתנו. כל מרכז העיר הפך למידרכוב. ברחובות הראשיים יכלי לנוע רק רכבים ציבוריים ומחיר החניה עלה יותר משאר העיר.

ואז תחמו את המרכז

מילאנו בנויה בתוך שלושה כבישים סובבים. בעצם ארבעה. הרביעי IL TANGENZIALE הוא כביש טבעתי המחבר את כל האיזורים עם האוטוסטרדות השונות. שלשת הכבישים הטבעתיים היותר מרכזיים הם ה CIRCOVALAZIONE שהאמצעי שבינהם הוא זה שמפריד בין השכונות למרכזה. הCIRCOVALAZIONE שובץ מצלמות תנועה שמצלמות כל רכב הנכנס למתחם ה AREA C ומדווח מייד למחשב משטרת התנועה על הכניסה והיציאה. מכוניות עם פילטרים ודלק ירוק יכולות לנוע במרכז תמורת תשלום אגרה של 5 אירו פלוס החנייה. מי שלא משלם את האגרה תוך 24 שעות נקנס. מחיר יקר למי שצריך להגיע העירה.

התחבורה הציבורית די מפותחת. יש את ה METRO שהיא הרכבת התחתית שמגיעה כמעט לכל חלקי העיר. בבניה מספר צירים חדשים. ה TRAM היא הרכבת החשמלית שנעה בכל הרחובות הראשיים. ניתן לראות את הקרוניות הישנות לצד אלה החדישות והממוחשבות. חברת הרכבות מפעילה קרונית בערב שהיא מסעדה. מזמינים מקום מראש ונהנים מהנוף היפה. האוכל לפי מה שהבנתי, הוא לא הצד החזק בעיסקה…. יש גם קרונית למסיבות יומולדת. מזמינים את הכיתה ומשתוללים תוך כדי נסיעה. תמיד חשבתי על הילדים האומללים שגם כך סובלים ממחלת נסיעה…..

אוטובוסים רגילים נעים בצירים קבועים והם מרושתים יפה לאורכה ורוחבה של העיר.

דבר אחד קומם אותי בסוף הקיץ האחרון. מחיר נסיעה ל90 דקות היה אירו אחד שנים רבות ואז בלי להניד עפעף המחיר קפץ לאירו וחצי. המחיר עלה בחמישים אחוז ואף אחד לא מחה, לא הקים אוהל אחד לרפואה. פריירים או אדישים?

האיטלקי מת על המכונית שלו. בדרך כלל היא מבהיקה, צבועה באפור (26%) או שחור (24%) או לאחרונה יותר ויותר לבן (16%). כמו החליפה והנעליים המצוחצחות גם המכוניות קטנות, חדישות ומבריקות.

לאיטליה יש היסטוריה מרשימה ביצור מכוניות. שמות כמו פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'ה, אוטוביאנקי , פרארי ומזארטי הם חלק מהשמות שכולנו גדלנו עליהם. תעשיית המכוניות יצרה פרנסה לפלח גדול באוכלוסיה. הטעם האיטלקי המשובח השאיר להיסטוריה של המכוניות מספר אייקונים כמו הפיאט צ'ינקווצ'נטו או הפרארי טסטה רוסה. המשפחה השולטת בענף היא משפחת אניילי שהיום הדור השלישי שלה מנהל את האימפריה. למשפחה יש קישור יהודי. אחד מהחתנים הוא אלן אלקן, סופר אמריקאי צרפתי בן למשפחה יהודית. בנו ההולל , לפו אלקן, גילה את היהדות וישראל והוא כיום אחד התומכים היותר נלהבים של מרכז שיבה בתל השומר. כן ירבו…..

תחרויות מכוניות המרוץ מריצות שוק עבודה ומסחר ענק. GRAN PREMIO MONZA היא אחת התחרויות היותר מפורסמות. האיטלקים גאים בפרארי שלהם ובעקבות זאת נפתחו חנויות פרארי המוכרות אביזרים וגאדג'טים הנושאים את סמל הסוס הצוהל.

אודות Israelit be Italia

השנה החלטנו לחזור לישראל. חייתי באיטליה 27 שנים מלאי חוויות ולכן החלטתי לפתוח את הבלוג שלי, כדי לשמר את הזכרונות. החלטתי לכתוב אסוציאטיבית. ברור שלא אוכל לזכור כרונולוגית דברים אותם אני רוצה לספר. גם העובדה שהחלטנו לחזור ארצה נותת לי נקודת מבט חדשה על הכל. דברים שפעם אהבתי או לא אהבתי נראים אחרת בפרספקטיבה של ״ עוד מעט נגמר״.
פוסט זה פורסם בקטגוריה איטליה, מילאנו, ספורט, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על פיאט, פרארי, לנצ'ה: הוראות שימוש…….

  1. orly הגיב:

    קולח ומעניין!
    לגבי השאלה אם חוסר מחאות חברתיות באיטליה נובע מאדישות או "פראיריות" תשובתי החד משמעית היא אדישות!
    בפי האיטלקים תמיד יש תלונות הערות וביקורות בכל צעד ושעל(הם משתמשים במושג קלה כבחמורה לא במובן הנכון) אבל בתכלס..אין איזו שהיא תזוזה משמעותית ומחאות חברתיות הן מהן והלאה..
    אז טוב שעדיין יש איזו ישראלית באיטליה …
    בהצלחה!

  2. נאוה הגיב:

    מעניין ונעים לקריאה!! כל מה שרצית לדעת על איטליה ולא ידעת…

  3. יעלה הגיב:

    ענת אין מילים !!!אני כבר מדמיינת את הספר שתדפיסו נחטף מהמדפים (-;

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s